Waardering & respect

Op OBS Kasteel Spangen verwachten wij dat ouders, kinderen en leerkrachten elkaar met respect behandelen. Er wordt veel aandacht besteed in de klassen over het geven en ontvangen van complimenten. De kinderen leren vanaf groep 1/2, dat ze er voor elkaar moeten zijn en dat ze een team moeten zijn. In de hogere groepen ligt er nadruk op waardering. Kinderen moeten zich gewaardeerd voelen op school en dragen zorg voor hun klasgenootjes.

Kinderen, ouders en leerkrachten komen met plezier naar hun werk/school. Wij streven ernaar dat kinderen elke dag met een glimlach van en naar school gaan. Als er onenigheid is op school, gaan wij graag in gesprek. Uiteraard geldt dit ook voor adviezen, vragen of klachten vanuit ouders. Wij vinden het fijn om met elkaar oplossingsgericht te denken en we kijken graag naar de toekomst. We leren de kinderen vragen te stellen zoals ‘hoe lossen we het op en hoe gaan we het de volgende keer anders doen?’.

Het thema waardering & respect staat elk jaar op de planning. Ook worden sommige groepen extra geholpen bij deze ontwikkeling door het programma Rots en Water. Zij leren de kinderen met elkaar een groep of team te worden. Ook het programma 4You helpt leerkrachten en kinderen werken aan een goede toekomst met elkaar.