Creativiteit

Muziekles

Op OBS Kasteel Spangen ontwikkelen wij zoveel mogelijk talenten van de kinderen. Zo maken de kinderen in groep 1 t/m 6 kennis maken muziek en muziekinstrumenten. Ze zingen liedjes en verschillende ritmes kennen. In groep 5 en 6 bespelen de kinderen een cajon en een gitaar!

Zwem- en gymles

In groep 5, 6 + LAN gaan de kinderen wekelijks zwemmen. Voor groep 6 geldt dat het eerste halfjaar en groep 5 doet dit de tweede helft van het schooljaar. De LAN-groep krijgt het hele jaar zwemles.

Alle groepen op school krijgen 2 keer per week gymles en hebben extra beweegmomenten bij TOS, tijdens de lunch. Zo hebben de kinderen elke dag voldoende beweegmomenten voor een gezonde lichamelijke ontwikkeling.

Dramales

In groep 1 t/m 8 wordt er in blokken van 10 weken drama/dansles gegeven. Door een samenwerking met het Maastheater krijgen de kinderen van alle leeftijden les van een dramadocent. Zij werkt samen met de leerkrachten om de thema’s in de klas te verweven met haar eigen lessen. In de lessen van de dramadocent zitten ook veel woordenschatclusters, zodat de kinderen zelfs tijdens een dramales met taal bezig zijn.

Uitdaging op rekengebied

Elk jaar doet groep 8 mee aan de Kangoeroewedstrijd. Hierin worden kinderen uitgedaagd om het landelijk tegen andere leeftijdsgenootjes op te nemen.

Schooltuin

Wij hebben een samenwerking met de Schooltuin. De kinderen gaan een aantal keer per jaar naar de schooltuin/kinderboerderij. Daar leren ze over planten en dieren. Ze leren ook planten verzorgen en zelfs oogsten. De oogst krijgt u ook mee naar huis!

Bibliotheek Rotterdam

Wij stimuleren het leesplezier bij kinderen. De school werkt samen met Bibliotheek Rotterdam. Kinderen leren fysiek uit boeken lezen, maar kunnen ook digitaal boeken lezen. Ze kiezen zelf welke boeken ze lezen en om de 6-8 weken krijgen de kinderen nieuwe boeken in de klas.

Projecten met studenten

Naast al deze vaststaande activiteiten worden wij vaak uitgenodigd door studenten van de universiteit om nieuwe projecten uit te proberen. Zo hebben kinderen meegedaan aan een speciaal programma dat kinderen stimuleert op een kansrijke manier te denken. Kinderen worden uitgedaagd om op een andere manier out of the box oplossingen te verzinnen. Ook hebben de kinderen fossielen onderzocht en werken we aan een groener schoolplein.